דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


coaching - אמון אישי ועסקי לפריצות דרך בחיים 

מאת    [ 14/08/2006 ]

מילים במאמר: 1450   [ נצפה 4582 פעמים ]

Coaching- אימון אישי ואימון עסקי לפריצת דרך בחיים

מאת אילת לבנון

לכל אחד מאיתנו יש חלום.
חלום להצליח מבחינה מקצועית ולממש את עצמנו, חלום לבנות משפחה מאושרת, חלום להרוויח כסף רב וכו'..
לצערנו, לא רבים מגשימים אותו.
חלקנו מפחדים לחלום. מימוש החלום ייאלץ אותנו הרבה פעמים לוותר על המקום בו אנו נמצאים היום. המקום שלנו כיום הוא המקום הבטוח, המוכר, הנוח ולא קל לוותר על הידוע וללכת אל הלא נודע.
כמו כן, התמונה העתידית שאנו רוצים ליצור עבור עצמנו עשויה לעמת אותנו עם מצבנו הנוכחי. לא קל לנו לראות כיצד אנו מתפשרים, חיים ליד ולא עושים באמת מה שהיינו רוצים.
חלקנו גדלנו על התפיסה שעבודה היא לשם פרנסה ולא מקור למימוש עצמי. המטרות והיעדים של רובנו מסתכמים בניסיון "לשרוד" ולעבור את היום. אנו נופלים במלכודת של ניסיון להתפרנס במקום לעצב לעצמנו חיים. גם המעיזים לחלום, חולמים פעמים רבות בקטן. כך אנו לא לוקחים סיכון גדול מדי, הכרוך גם באפשרות להיכשל. אנו רואים את העתיד שלנו כפועל יוצא של עברנו והעתיד שאנו חוזים הוא בעצם מחזור של חוויות
עבר. אנו חולמים מתוך האילוצים והמגבלות שלנו ולא מעיזים לצעוד אל מקום חדש שבאמת מלהיב אותנו וכתוצאה מכך אנו חיים ללא מימוש עצמי, חזון או מטרה וחשים תסכול ו"תקיעות" בחיינו.

קואצ'ינג (אימון) הוא תהליך מדהים שמאפשר לאדם, לעתים בפעם הראשונה בחייו, להעיז לחלום.
המאמן והמאומן עובדים יחד לשם השגת מטרה שאותה בוחר המאומן. מטרה אטרקטיבית, מדליקה שאותה הוא רוצה להשיג. יצירת עתיד שבו הוא ירגיש שהוא באמת מממש את עצמו.
המאמן והמאומן חוקרים מהו המקום שבו נמצא האדם היום, כאשר הנחת היסוד היא שהמקום אליו הגיע האדם הוא פועל יוצא של המטרות שקבע לעצמו, במודע או שלא במודע, עד היום. כאן יש אפשרות לאדם להסתכל לעצמו בעיניים ולהבחין בבחירות שלו אשר יצרו את המציאות בה הוא חי.
באימון בודקים מהו המקום החדש שהאדם רוצה להגיע אליו. מהו החזון שלו. מהו העתיד שהוא רוצה ליצור.
המטרה היא להחזיר לו את יכולת הבחירה ולהחליט לבחור מחדש בחיים שרוצה עבור עצמו.

מ', כלכלנית כבת 30, הגיעה אלי לאחר שנים ארוכות במהלכן החליפה מספר רב של עבודות. מ' למדה כלכלה ומנהל עסקים לתואר ראשון ועסקה במהלך השנים בתחום זה. היא הגיעה אלי בתקווה לברר לעצמה מהו תחום העיסוק אשר ילהיב אותה ואשר יגרום לה להישאר בעבודה ולהיות סוף סוף מסופקת.
בתחילת האימון לא התחלנו לבדוק מייד את שאלת התחום המקצועי העתידי אלא כיוונתי את האימון לעובדה מרכזית ראשונה המעלה תהיות: תחלופת העבודות הרבה של מ'.
באימון התברר מהר מאוד שהמאומנת גדלה על ברכי ערכים המחשיבים את יוקרת המקצוע ואת יכולתו לשמש כמקור פרנסה ולא כמקור למימוש עצמי. הגדרת התפקיד ויכולת ההשתכרות הגבוהה נחשבו לשיקולים מרכזיים בבחירת מקצוע. לאור זאת, לא התחשבה המאומנת במאווייה ובצרכיה הרגשיים כאשר בחרה את תחום הלימודים ולמדה מקצוע שמלכתחילה לא אהבה. בהמשך ביררנו גם את האמונות הבסיסיות שבחרה לאמץ לעצמה כאשר אחת האמונות שהיא גילתה על עצמה היא שהיא מרגישה "לא מספיק שווה, לא חשובה" ולכן בחרה לעצמה , באופן לא מודע כמובן, חיים שמממשים את האמונה הזו.
קבענו שלוש מטרות אימון כאשר לכל אחת מהן קבענו מדד להצלחה: הראשונה הייתה להיות מחויבת לאימון. הסיבה שנבחרה מטרה זו היא העובדה שלאורך השנים לא הייתה המאומנת מחויבת לשום מסגרת ועלתה השאלה האם תוכל להיות באמת מחויבת לאימון ולא לעזוב כשקשה לה, שכן לא ניתן להגיע לשום תוצאה רצינית באימון ללא מחויבות והתמסרות של המאומן לתהליך.
המטרה השנייה של המאומנת הייתה להתחבר לעצמה, לרגשותיה, לרצונותיה ולצרכיה. בשל העובדה ששנים ארוכות נאלצה המאומנת להתמודד עם מציאות יומיומית שלא סיפקה אותה ושגרמה לה לתחושת תסכול ולתחושת "כשלון" מתמשך, היא התרגלה להדחיק את רגשותיה ולא לתת לצרכיה ולרצונותיה מקום בחייה.
המטרה השלישית הייתה כמובן לברר לעצמה מהו תחום העיסוק אשר מלהיב אותה ואשר הייתה רוצה לבחור בו.
האימון היה תהליך לא פשוט אבל מרתק וכלל מפגש של המאומנת עם עולמה הפנימי במקביל לשינוי הרגלים אשר הכשילו אותה לאורך השנים .
אימון מבוסס על ההנחה שאנו האחראים שלכל מה שקורה בחיינו ולכן לא די בקביעת מטרות ויעדים ובהתכוונות להגיע לשם, אלא נדרשת מחויבות לפעולה. על האדם המעוניין בשינוי, לעשות שינוי. השינוי לא חייב להיות גדול ודרמטי, לפעמים גם שינוי קטן יכול להביא לתוצאות משמעותיות. העבודה נעשית באופן הדרגתי כאשר מפגישה לפגישה המאומן מקבל משימות לביצוע המחייבות אותו לפעול על מנת להגיע לתוצאות. מ' קיבלה משימות מפגישה לפגישה והתמידה מאוד בביצוען.

המיקוד העיקרי באימון הוא "איך אני יוצר לעצמי את מה שאני רוצה". ההנחה שבבסיס האימון היא שהגענו לנקודה בה אנו נמצאים כתוצאה מהתנהגויות, תפיסות, דרכי חשיבה והרגלים שפיתחנו במהלך השנים וכדי להגיע למקום אחר עלינו להביא לחיים שלנו משהו חדש. ניתן בהחלט לשנות דפוסי התנהגות, לראות דברים מזווית אחרת ולהיפתח לדרכי חשיבה חדשות.
העבודה באימון היא לאתר את האוטומטים שלנו, לזהות אותם ואח"כ לבחור האם לשנות אותם או לא לשנות אותם. לעתים באימון האדם מחליט לשנות בפועל את מצבו ולעתים הוא מחליט להחליף את תבנית החשיבה שלו, את נקודת המבט, כאשר המציאות האובייקטיבית נשארת.
בעקבות האימון החליטה מ' לעזוב את תחום עיסוקה ולחפש לעצמה את התחום בו תרגיש מסופקת. ליוויתי אותה בתהליך חיפוש העבודה שהיה הפעם שונה לגמרי, מתוך מקום מודע של בחירה מחדש. מ' התחילה לעבוד כמנהלת מועדון לקוחות וכעת מרגישה מסופקת ומאושרת .

ש', מנהל מכירות כבן 40, הגיע אלי בעקבות פנייה של מעסיקו. המעסיק לא היה מרוצה מכמות המכירות של ש' ומהתנהלותו בחברה אך האמין בפוטנציאל שלו לעבור שינוי ולהתקדם.
ש' גילה רצון ומוטיבציה גדולה להתאמן מפני שהרגיש שהוא אינו מממש את הפוטנציאל שלו וכמו כן משכורתו לא הייתה גבוהה בשל כמות המכירות הנמוכה. ש' הבין שימיו בחברה ספורים באם לא יעבוד על עצמו וישכלל את כישוריו.
בשיחה ראשונה שלי עם המאומן הוא טען שהבעיה המרכזית שלו היא ניהול זמן ורצה שנעבוד על שיפור תפקודו בתחום זה. בעקבות תהליך בדיקה מעמיק שערכנו יחד, הבנו שמוקד הבעיה הוא לא ניהול הזמן אלא הדרך בה המאומן מתקשר עם עמיתיו. הביטחון העצמי הנמוך וחוסר האסרטיביות שלו היו הגורמים המרכזיים לאי הצלחתו. כמנהל מכירות הוא חייב היה לקבל עזרה שוטפת תוך שיתוף פעולה עם אנשים רבים בחברה והעובדה שלא הצליח לרתום אותם ולגרום להם לעזור לו בשמחה ובמהירות, הכשילה אותו וגורמה לו להפסיד מכירות רבות ולעשות טעויות בדרך.
לאור כל זאת, החלטנו כי מטרת האימון תהיה שיפור שיתוף הפעולה שלו עם עמיתיו לעבודה וכמובן נקבע מדד להצלחה - זמן תגובת העמיתים לבקשותיו של המאומן יתקצר בשליש!

בירור מטרת האימון, כפי שהודגם במקרה של ש', הוא השלב החשוב ביותר באימון. פעמים רבות אין אנו רואים באמת את התמונה המלאה ותפקידו של המאמן הוא לשקף למאומן את דבריו ולבדוק ביחד מה באמת לא עובד בחייו. חשוב שהאימון יעסוק בנושא הנכון והעקרוני ביותר עבור המאומן כדי לא לדוש בנושא לא רלוונטי שלא יביא לפריצת דרך בחייו של המאומן.
בעקבות האימון התעצמה מאוד האמונה של המאומן בעצמו, הוא התחבר לכוחותיו , נכח לרווחים הגדולים שהיו לו במצבו ולמחירים שמשלם בשל תפקודו הנוכחי. הוא בחר לוותר על הפחדים שמנעו ממנו להיות במלוא עוצמתו ולהשיג את שיתוף הפעולה שכה היה זקוק לו.
הפידבק שקיבל המאומן היה מהיר וניתן לו מאנשים רבים בחברה, כולל מהמנכ"ל. רף המכירות עלה וש' תוגמל בהתאם. מטרת האימון הושגה במלואה.
כמו שראינו במקרה של ש', בתהליך האימון אנו מזהים הן את ההתנהגויות וההרגלים המעכבים את ההתפתחות שלנו והן את המיומנויות והכישורים המסייעים לנו ליצור את העתיד שאנו רוצים. אנו לומדים ומתרגלים כיצד לטפח ולפתח את מה שמקדם אותנו וכיצד לשנות את מה שמעכב ומכשיל אותנו.

הכלי המרכזי באימון הוא שאילת שאלות. השאלות באימון הן שאלות מאוד ממוקדות, הגורמות לאדם להתבונן פנימה, לעמוד מול המראה ולבחור מחדש.
אנו שואלים את עצמנו שאלות כל היום ועונים לעצמנו תשובות. השאלות מכוונות את המיקוד שלנו ואת האופן שבו אנו חושבים ומרגישים. לדוגמה, קורה לנו משהו לא נעים ואנו רגילים לשאול, למה זה קורה דווקא לי? ומתמקדים בבעיה. אפשרות אחרת היא לשאול כיצד אני יכול לשנות את מצבי, כך שארגיש טוב? מה יכול לשמח אותי עכשיו? דוגמה נוספת היא אדם שמצוי בקשיים כלכליים ושואל את עצמו: איזה דברים אני רוצה כרגע ולא יכול להשיג? במקום לשאול: לאיזו תכנית אני זקוק כרגע על מנת להשיג את היעדים הכלכליים ארוכי הטווח שלי?
ההבדל בין השאלות ברור - המיקוד בשאלות החדשות הוא במציאת פתרונות והסתכלות קדימה.
את תהליך האימון ניתן לסווג לשתי קבוצות בסיסיות:


האימון האישי (LIFE COACHING )

מתאים לכל אדם הנמצא במקום בו הוא מרגיש "תקוע" ורוצה לשנות, לגדול, לפרוח:

יצירת חזון והדרך להגשמתו
מערכות יחסים וזוגיות
בחירת כיוון מקצועי
קבלת החלטות
סיפוק וקידום בעבודה
נקודות צומת בחיים
שכלול מיומנויות חברתיות
איזון בין קריירה ומשפחה ועוד...


האימון העסקי (BUSINESS COACHING )

מיועד למנהלים, עובדים בכירים ועצמאיים המעוניינים לשפר את יכולותיהם וביצועיהם בתחום העסקי והניהולי:

יצירת חזון מקצועי או אישי
שינוי מקצועי
מעבר בין תפקידים בעבודה
הכנה לאחריות חדשה בעבודה
שיפור מיומנויות ניהול
שיכלול מיומנויות תקשורת
האצלת סמכויות
ניהול זמן
התמודדות עם שינויים ועוד...

האימון האישי והאימון העסקי משיקים זה לזה בתחומים רבים וניתן לשלב ביניהם.


לסיכום:
מה שהופך כל חלום לחזון בר הגשמה הוא המחויבות לפעולה ואני מאמינה גדולה ביכולת של כל אחד לקחת
אחריות מלאה על המציאות שלו וליצור שינוי בחייו. הניסיון מוכיח שזה אפשרי והבחירה היא בידינו בלבד!


"אם אתה יכול לחלום על זה - אתה יכול לעשות את זה" (וולט דיסני)



אילת לבנון, מאמנת אישית ועסקית
www.coach4u.co.il


אילת לבנון, בעלת תואר שני (M.A) בפסיכולוגיה חינוכית יישומית ובוגרת המחזור הראשון להכשרת מאמנים של המכללה למנהל.

בעבר עסקה שנים רבות בהוראה, ייעוץ חינוכי והדרכה. פיתחה והעבירה סדנאות בנושא התמודדות עם חרדת בחינות ופיתוח מיומנויות למידה. העבירה סדנאות בנושאי תקשורת בין אישית. עבדה במהלך השנים במערכת החינוך, במכינה קדם-אקדמית של מכללת "וינגייט" ובמכון "עמיתים" - מכון לייעוץ, הדרכה ופיתוח ארגוני.

בשנים האחרונות עוסקת באימון אישי ועסקי (Life & Business Coaching) ליחידים ולחברות, מנחה קורסי אימון ומדריכת מאמנים.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב